Rode koolsalade met geroosterde amandelen

2013-10-30Wil je wel eens wat anders met rode kool? Ik wel. Rode kool vind ik altijd een lastige groente om mee te variëren. Ik kwam toch telkens uit op de gekookte kool, met wat kruidnagelen, een kaneelstokje, eventueel een scheutje wijn of andere winterse, kruidige smaken.

Maar vandaag dus andere kool. Een salade van rode kool. Wanneer je deze salade gegeten hebt kun je weer een kleurtje van de week afstrepen, en dan bedoel ik dat het goed is om in kleuren van groenten en fruit te variëren. Want iedere kleur groente bevat weer andere waardevolle voedingsstoffen.

Zo bevatten rode groente zoals tomaten het stofje lycopeen, een stofje wat beschermend werkt tegen kanker. De oranje en gele groenten bevatten beta-caroteen. Het groene stofje in groente groenten heet chlorofyl, en werkt als antioxidant. Wat betekent dat hij beschermt tegen allerlei stoffen die schade aanrichten in ons lichaam. De ‘paarse/blauwe stof’ in groenten en fruit heeft een zelfde werking als het chlorofyl als het gaat om de bescherming tegen vrije radicalen. Ook bevatten deze vaak vitamine C. De witte ‘kleurstof’ in bijvoorbeeld uien en knoflook werken als een antibiotica.

Kortom, eet iedere dag verschillende kleuren!

Vandaag dus een recept van rode kool. En je raad het al, rode kool bevat heel wat vitamine C, kalium, calcium en niet te vergeten de ‘paarse’ antioxidant.

In het kort, wat is een antioxidant? Of eigenlijk eerder nog, wat zijn vrije radicalen? Vrije radicalen zijn vervuilende stoffen van buitenaf en aanwezig in een normale stofwisseling, deze oxideren wanneer ze in aanraking komen met zuurstof. De celwand gaat als het ware ‘roesten’ (oxideren). De antioxidant werkt als beschermende stof tegen de vrije radicalen om zo de cel in goede conditie te houden.

waarom_zijn_vrije_radicalen_schadelijk

Wat heb je nodig voor deze prachtige paarse salade?

Ingrediënten

  • Kwart rode kool
  • Flinke hand amandelen
  • Halve rode ui
  • Sap van een halve citroen
  • Flinke scheut olijfolie
  • Hand rozijnen
  • 1 appel
  • Peper en zout

Bereidingswijze

  1. Rooster de amandelen 10 minuten op 200 °C, en hak ze grof
  2. Schaaf de kool met een fijne rasp of keukenmachine
  3. Giet kokend water op de kool, en laat het er een paar minuten in staan
  4. Snijd de ui en de appel in kleine stukjes
  5. Maak een dressing van de citroensap met de olijfolie, peper en zout
  6. Giet de rode kool af, en maak de salade af met de rozijnen, appel, uit, noten en de dressing

Eet smakelijk!

Wij aten bij deze salade een heerlijke stoofschotel met runderriblappen. Maar volgende week maak ik hem denk ik een keer als lunch.

Of wil je graag een andere kleur groente eten?
Kijk dan naar mijn recepten met broccoli en pompoen

De amandelen en de rozijnen voor het recept kun je bestellen op www.gezondenotenkopen.nl

 

Bron afbeelding: www.thuisinmijnlichaam.nl
Bron antioxidanten: mens-en-gezondheid.infonu.nl